Úvod › Zákazníci › Fakturace a platby
Platba za vodné a stočné se uskutečňuje formou faktury na základě měření vodoměrem nebo směrnými čísly v případě, že odběr vody není měřen. Faktura musí být uhrazena v uvedené lhůtě splatnosti.
Fakturovanou částku hradí odběratel nebo jím smluvně určený plátce. Případný proces rozúčtování vodného a stočného jednotlivým uživatelům vody na nemovitosti (nájemníkům apod.) přísluší výhradně odběrateli (vlastníkovi či správci nemovitosti), nikoliv PVK.
Součástí vystavených faktur jsou i zálohové platby, které řeší rovnoměrnost plateb v odečtovém období, kdy provozovatel zajišťuje nepřetržitě dodávky vody a odvádění odpadních vod, za které mu přísluší i průběžná úhrada vodného a stočného.
Informace k fakturám
Faktury obsahují:
Informace na faktuře však mohou být i složitější, pokud v průběhu fakturovaného období došlo např. k výměně vodoměru, změně ceny, změně kategorie apod.
Faktury a 1. upomínky jsou zasílány obyčejně na adresu pro doručování odběratele (zákazníka, plátce, povinné osoby) uvedenou ve smlouvě nebo v jiné dohodě, případně v rozhodnutí státního orgánu.
2. upomínka je zasílána doporučeně a obsahuje upozornění na možné přerušení dodávky vody.
Jak platit za vodné a stočné
Tyto dva způsoby úhrady preferuje většina našich zákazníků, protože se jedná o nejpohodlnější a nejlevnější způsob úhrady faktur.
NOVĚ mohou platbu QR kódem využít i zákazníci, kteří nemají chytrý telefon s bankovní aplikací. Takovou možnost nabízí svým klientům Česká spořitelna a odběratelé, kteří mají svůj účet u České spořitelny, mohou zaplatit pomoci QR kódu na všech platbomatech České spořitelny. Postup je jednoduchý, stačí v menu platbomatu zvolit „QR kód" a přiložit fakturu ke čtečce. Platbomat načte veškeré potřebné údaje přímo z kódu a převede je do formátu příkazu k úhradě.
Reklamace faktury
V případě nesrovnalostí na faktuře se na nás neváhejte obrátit:
Při sdělování reklamací týkajících se chyb ve faktuře uvádějte evidenční číslo odběru, významně to urychlí celý proces vyřízení.
Zálohy
Zákazník má možnost sjednat si měsíční nebo čtvrtletní zálohy. V případě ročních odečtů je možné sjednat si také pololetní či roční zálohu. Splatnost zálohy je vždy 15. den v prvním měsíci zálohovaného období.
Dlužit za vodné a stočné se nevyplácí
Předejděte případnému přerušení dodávky vody. K tomu může dojít na základě ustanovení zákona 274/2001 Sb., § 9, odstavec 6 písm. g) – v případě prodlení odběratele s placením podle sjednaného způsobu úhrady vodného nebo stočného po dobu delší než 30 dní. Přerušení nebo omezení dodávky vody nebo odvádění odpadních vod z výše uvedeného důvodu je provozovatel povinen oznámit odběrateli alespoň 3 dny předem.
Nájemníky bytových domů upozorňujeme, že pokud v nemovitosti, ve které bydlí, je z důvodu neplacení vodného a stočného přerušená dodávka vody, je odpovědnost za obnovení dodávek vody pouze na vlastníkovi nemovitosti (odběrateli), který je smluvním partnerem PVK.
Není-li osazen vodoměr
Způsob určení množství odebírané vody, není-li osazen vodoměr (např. u nemovitostí kde je využívána voda ze studně jako zdroj vody v objektu a z tohoto zdroje jsou produkovány odpadní vody), stanoví prováděcí vyhláška č. 428/2001 Sb., k zákonu č. 274/2001 Sb. o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu, a to zejména v příloze č. 12 citované prováděcí vyhlášky, která se nazývá Směrná čísla roční spotřeby vody.