Úvod › Zákazníci › Fakturace a platby
Platba za vodné a stočné se uskutečňuje formou faktury na základě měření vodoměrem nebo směrnými čísly v případě, že odběr vody není měřen. Faktura musí být uhrazena v uvedené lhůtě splatnosti.
Fakturovanou částku hradí odběratel nebo jím smluvně určený plátce. Případný proces rozúčtování vodného a stočného jednotlivým uživatelům vody na nemovitosti (nájemníkům apod.) přísluší výhradně odběrateli (vlastníkovi či správci nemovitosti), nikoliv PVK.
Součástí vystavených faktur jsou i zálohové platby, které řeší rovnoměrnost plateb v odečtovém období, kdy provozovatel zajišťuje nepřetržitě dodávky vody a odvádění odpadních vod, za které mu přísluší i průběžná úhrada vodného a stočného.
Informace k fakturám
Faktury obsahují:
Informace na faktuře však mohou být i složitější, pokud v průběhu fakturovaného období došlo např. k výměně vodoměru, změně ceny, změně kategorie apod.
Faktury a 1. upomínky jsou zasílány obyčejně na adresu pro doručování odběratele (zákazníka, plátce, povinné osoby) uvedenou ve smlouvě nebo v jiné dohodě, případně v rozhodnutí státního orgánu.
2. upomínka je zasílána doporučeně a obsahuje upozornění na možné přerušení dodávky vody.
Jak platit za vodné a stočné
Tyto dva způsoby úhrady preferuje většina našich zákazníků, protože se jedná o nejpohodlnější a nejlevnější způsob úhrady faktur.
MasterCard, Maestro, Visa, American Express
Platba pomocí QR kódu – na každé faktuře PVK je vygenerovaný speciální platební QR kód pro bankovní aplikace na chytrých telefonech. Odběratelé pomocí nainstalované aplikace jejich banky jednoduše načtou informace obsažené v QR kódu, který se nachází na faktuře a platební příkaz v bankovní aplikaci se automaticky vyplní správnými údaji. Platbu pak již stačí pouze potvrdit. Zákazníci se tak vyhnou možným chybám, které vznikají při přepisování údajů do platebního příkazu jejich banky.
NOVĚ mohou platbu QR kódem využít i zákazníci, kteří nemají chytrý telefon s bankovní aplikací. Takovou možnost nabízí svým klientům Česká spořitelna a odběratelé, kteří mají svůj účet u České spořitelny, mohou zaplatit pomoci QR kódu na všech platbomatech České spořitelny. Postup je jednoduchý, stačí v menu platbomatu zvolit „QR kód" a přiložit fakturu ke čtečce. Platbomat načte veškeré potřebné údaje přímo z kódu a převede je do formátu příkazu k úhradě.
Reklamace faktury
V případě nesrovnalostí na faktuře se na nás neváhejte obrátit:
Při sdělování reklamací týkajících se chyb ve faktuře uvádějte evidenční číslo odběru, významně to urychlí celý proces vyřízení.
Zálohy
Zákazník má možnost sjednat si měsíční nebo čtvrtletní zálohy. V případě ročních odečtů je možné sjednat si také pololetní či roční zálohu. Splatnost zálohy je vždy 15. den v prvním měsíci zálohovaného období.
Dlužit za vodné a stočné se nevyplácí
Předejděte případnému přerušení dodávky vody. K tomu může dojít na základě ustanovení zákona 274/2001 Sb., § 9, odstavec 6 písm. g) – v případě prodlení odběratele s placením podle sjednaného způsobu úhrady vodného nebo stočného po dobu delší než 30 dní. Přerušení nebo omezení dodávky vody nebo odvádění odpadních vod z výše uvedeného důvodu je provozovatel povinen oznámit odběrateli alespoň 3 dny předem.
Nájemníky bytových domů upozorňujeme, že pokud v nemovitosti, ve které bydlí, je z důvodu neplacení vodného a stočného přerušená dodávka vody, je odpovědnost za obnovení dodávek vody pouze na vlastníkovi nemovitosti (odběrateli), který je smluvním partnerem PVK.
Není-li osazen vodoměr
Způsob určení množství odebírané vody, není-li osazen vodoměr (např. u nemovitostí kde je využívána voda ze studně jako zdroj vody v objektu a z tohoto zdroje jsou produkovány odpadní vody), stanoví prováděcí vyhláška č. 428/2001 Sb., k zákonu č. 274/2001 Sb. o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu, a to zejména v příloze č. 12 citované prováděcí vyhlášky, která se nazývá Směrná čísla roční spotřeby vody.