Úvod Aktuality Stanovisko sdružení SOVAK ke kvalitě pitné vody

Stanovisko sdružení SOVAK ke kvalitě pitné vody

Stanovisko sdružení SOVAK ke kvalitě pitné vody

19. březen 2020

Pitná voda nemůže být virem ohrožena, k jeho přenosu dochází kapénkovou cestou a přímým dotykem, mimo toto prostředí přežívá jen krátkou dobu.

Lze konstatovat, že stav ohledně zdrojů v České republice, využívaných pro výrobu pitné vody, je výhodný vzhledem ke skutečnosti, že polovina zdrojů surové vody je podzemních a většina těch povrchových se nachází na horních tocích řek. Jak uvedl Státní zdravotní ústav ohledně případného výskytu viru v surové vodě ve svém stanovisku, není třeba se obávat: „I kdyby se do surové povrchové vody tento virus dostal, bude spolehlivě odstraněn a inaktivován stávající úpravou povrchové vody, která vždy obsahuje minimálně stupně koagulace, filtrace a dezinfekce. ” Respirační viry jsou totiž velmi citlivé k dezinfekci chlorem i UV zářením. Stejně tak vyústění kanalizace z nemocnic jsou monitorována. Situaci ohledně nakládání s odpadními vodami nelze však podceňovat a SOVAK ČR v tomto ohledu informoval Ministerstvo zdravotnictví.

V kanceláři SOVAK ČR proběhlo již 2. 3. 2020 jednání k problematice nového koronaviru (SARS-CoV-2) za účelem připravit pro řádné členy spolku základní informaci o této problematice ve vztahu k výrobě pitné vody a čištění odpadních vod. Jedním z výstupů tohoto jednání bylo odeslání dopisu (dne 3. 3. 2020) adresovaného ministrovi zdravotnictví s žádostí o poskytnutí informace o všech zdravotnických zařízeních v ČR, která provozují infekční oddělení, kde by v případě potřeby mohli být hospitalizováni pacienti nakažení novým koronavirem (SARS-CoV-2). V dalším dopise byla zdůrazněna potřeba zajištění ochranných pomůcek pro nejexponovanější pracovníky ve vodárenství.

Vodárenské společnosti začaly s ohledem na šířící se epidemii postupně zavádět nezbytná režimová opatření, ať již směrem dovnitř ke vztahu ke svým zaměstnancům, tak i navenek, kdy z preventivních důvodů byl například omezován osobní kontakt se zákazníky – uzavírání zákaznických center, či přerušení fyzických odečtů stavu vody v domácnostech. Preferovány jsou tak alternativní způsoby vyřizování požadavků telefonicky, emailem, nebo prostřednictvím online aplikací. Příklady dobré praxe svých řádných členů soustřeďuje SOVAK ČR na webových stránkách v rubrice COVID-19 . Vodárenské společnosti jsou také připraveny okamžitě reagovat na situaci v případě zvýšené nemocnosti či karantény zaměstnanců a jsou schopni zajistit obsluhu zálohami.

Pro potvrzené informace doporučujeme sledovat stránky Státního zdravotního ústavu , který monitoruje vzhledem k situaci kolem výskytu nového koronaviru dostupné zdroje informací, včetně postupů a metodik vydávaných Evropských střediskem pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC) a Světové zdravotnické organizace (WHO).

Pro nejnovější informace a výsledky jednání SOVAK ČR s příslušnými ministerstvy sledujte i rubriku COVID-19 .

 

Aktuální kvalita vody

Zákaznická linka

601 274 274

nebo

840 111 112 

 

Vyjadřovací portál

Pro podání svých žádostí 

o zákres sítí a o vyjádření

k projektové dokumentaci 

použijte vyjadřovací portál

Rezervace termínu

Chystáte se do našeho zákaznického centra? Rezervujte si čas schůzky předem!

Upozorňujeme, že pokladna je dočasně uzavřena.