Úvod Aktuality

Stanovisko sdružení SOVAK ke kvalitě pitné vody

Stanovisko sdružení SOVAK ke kvalitě pitné vody

19. březen 2020

Pitná voda nemůže být virem ohrožena, k jeho přenosu dochází kapénkovou cestou a přímým dotykem, mimo toto prostředí přežívá jen krátkou dobu.

Lze konstatovat, že stav ohledně zdrojů v České republice, využívaných pro výrobu pitné vody, je výhodný vzhledem ke skutečnosti, že polovina zdrojů surové vody je podzemních a většina těch povrchových se nachází na horních tocích řek. Jak uvedl Státní zdravotní ústav ohledně případného výskytu viru v surové vodě ve svém stanovisku, není třeba se obávat: „I kdyby se do surové povrchové vody tento virus dostal, bude spolehlivě odstraněn a inaktivován stávající úpravou povrchové vody, která vždy obsahuje minimálně stupně koagulace, filtrace a dezinfekce. ” Respirační viry jsou totiž velmi citlivé k dezinfekci chlorem i UV zářením. Stejně tak vyústění kanalizace z nemocnic jsou monitorována. Situaci ohledně nakládání s odpadními vodami nelze však podceňovat a SOVAK ČR v tomto ohledu informoval Ministerstvo zdravotnictví.

V kanceláři SOVAK ČR proběhlo již 2. 3. 2020 jednání k problematice nového koronaviru (SARS-CoV-2) za účelem připravit pro řádné členy spolku základní informaci o této problematice ve vztahu k výrobě pitné vody a čištění odpadních vod. Jedním z výstupů tohoto jednání bylo odeslání dopisu (dne 3. 3. 2020) adresovaného ministrovi zdravotnictví s žádostí o poskytnutí informace o všech zdravotnických zařízeních v ČR, která provozují infekční oddělení, kde by v případě potřeby mohli být hospitalizováni pacienti nakažení novým koronavirem (SARS-CoV-2). V dalším dopise byla zdůrazněna potřeba zajištění ochranných pomůcek pro nejexponovanější pracovníky ve vodárenství.

Vodárenské společnosti začaly s ohledem na šířící se epidemii postupně zavádět nezbytná režimová opatření, ať již směrem dovnitř ke vztahu ke svým zaměstnancům, tak i navenek, kdy z preventivních důvodů byl například omezován osobní kontakt se zákazníky – uzavírání zákaznických center, či přerušení fyzických odečtů stavu vody v domácnostech. Preferovány jsou tak alternativní způsoby vyřizování požadavků telefonicky, emailem, nebo prostřednictvím online aplikací. Příklady dobré praxe svých řádných členů soustřeďuje SOVAK ČR na webových stránkách v rubrice COVID-19 . Vodárenské společnosti jsou také připraveny okamžitě reagovat na situaci v případě zvýšené nemocnosti či karantény zaměstnanců a jsou schopni zajistit obsluhu zálohami.

Pro potvrzené informace doporučujeme sledovat stránky Státního zdravotního ústavu , který monitoruje vzhledem k situaci kolem výskytu nového koronaviru dostupné zdroje informací, včetně postupů a metodik vydávaných Evropských střediskem pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC) a Světové zdravotnické organizace (WHO).

Pro nejnovější informace a výsledky jednání SOVAK ČR s příslušnými ministerstvy sledujte i rubriku COVID-19 .

 

Rezervace termínu

Chystáte se do našeho zákaznického centra? Rezervujte si čas schůzky předem!

Vyjadřovací portál

Pro podání žádostí o zákres sítí a o vyjádření k projektové dokumentaci použijte vyjadřovací portál

Aktuální kvalita vody

Podívejte na mapu kvality vody

Zákaznická linka

601 274 274

nebo

840 111 112