Úvod O společnosti Základní informace Z historie Zajímavosti z historie Osobní doprava

Osobní doprava

17. říjen 2012

Málokdo si uvědomuje, že pro řízení a provozování vodohospodářské infrastruktury, pražskou nevyjímaje, je třeba zajistit osobní dopravu. K přepravě úředníků a techniků vodárenského i kanalizačního úřadu královského hlavního města Prahy sloužily až do dvacátých let 20. století koňmi tažené drožky, řízené drožkáři. Po vzniku Velké Prahy se úřady pražského magistrátu postupně vybavovaly osobními automobily, řízenými řidiči, většina úředníků a techniků, ale i mistrů či dělníků jezdila hlavně tramvajemi a autobusy městské hromadné dopravy. Vývoj osobních aut používaných vodohospodářskými úřady a společnostmi je patrný ze zveřejněných fotografií. Mezi snímky uplynula doba delší než sedmdesát pět let.

Profese řidiče se v podstatě nemění, mění se však vozidla, která používají a výrazný rozdíl je především v provozu na silnicích. V 60. letech, kdy nebylo ještě tolik aut, se v osobní dopravě využívaly výjimečně také motorky. Hlavním dopravním prostředkem pořád byla především MHD.

Možnost koupit osobní automobil nebyla vždy tak jednoduchá. Do 90. let dostávaly společnosti tzv. bilanci, což znamenalo, že stát povoloval nákup určitého počtu a druhu vozidel. Vozidla si nebylo možné vybírat. Pokud by se neodebralo takové, které bylo k dispozici, na jiné nárok nebyl.

Ještě v 90. letech pracovalo ve společnostech Pražské vodárny a Pražská kanalizace a vodní toky několik řidičů osobních vozidel, kteří zajišťovali dopravu vedení a referentů. Technici a mistři už v té době měli k dispozici referentská vozidla, která se používala k dojezdu k haváriím. Na každém pracovním okrese bylo vždy alespoň 1 osobní auto.

S vývojem automobilů docházelo také ke změně typů vozidel. Např. před cca 20 lety používali ředitelé závodů Volhu 024, GŘ automobil Tatra 613 a referentskými vozy pro techniky byly VAZ 2102 a 2104 (Žiguli) a Škoda 105 nebo 120. V posledních letech se v PVK používají především osobní auta značky Škoda nižší střední třídy, pro techniky Škoda Fabia.

Tato značka je postupně nahrazována auty značky Citroën, protože mají technické parametry a užitné vlastnosti odpovídající potřebám provozované činnosti. Osobní automobily jsou nahrazovány  lehkými užitkovými nákladními vozidly typu Berlingo.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na fotografii hrdě stojí řidič vodárenského úřadu u luxusního vozu Škoda 860. Byl představen v roce 1929 na pražském autosalonu, měl osm válců a 60 koní. Do roku 1933 se jich prodalo pouhých 49 kusů,
a to zejména pro vysokou pořizovací cenu, která činila 127 000 Kč.
Z poznávací značky  NXII-606 je jasné, že bylo auto pořízeno nejpozději v roce 1932, kdy byla ukončena platnost poznávacích značek bývalého Rakouska-Uherska.

Aktuální kvalita vody

Zákaznická linka

601 274 274

nebo

840 111 112 

 

Vyjadřovací portál

Pro podání svých žádostí o zákres sítí a o vyjádření k projektové dokumentaci použijte vyjadřovací portál

Rezervace termínu

Chystáte se do našeho zákaznického centra? Rezervujte si čas schůzky předem!